Jiří Schwarz, pilot 56 OTU (operačně výcviková jednotka) RAF/Jiří Schwarz, pilot 56 OTU RAF

Jiří Schwarz, pilot 56 OTU (operačně výcviková jednotka) RAF
Jiří Schwarz, pilot 56 OTU RAF

Narodil se v Plzni 25. 5. 1919. Karlovi a Bertě, rozené Jírové. Bydlel v 1. poschodí v Emilově ulici 20. Vystudoval vyšší hospodářskou školu a byl aktivním členem Sokola Plzeň I. Zdá se, že letadla ho zajímala ještě před přihlášením se do akce 1000 nových pilotů republice. V roce 1935 totiž v době letů přecházel přes borské letiště v době letů a byl za to napomenut policií. Pak už v době letů procházel letištěm legálně a o tři roky později získal pilotní průkaz. Ve stejném roce se rozhodl dobrovolně přihlásit do československé armády. Žádal proto policejní ředitelství v Plzni, aby mu vydalo vysvědčení zachovalosti pro vstupní list pro dobrovolný vstup do československé armády (následně svou žádost o toto vysvědčení pravděpodobně zrušil). Jeho vojenskou službu dokládá policejní přihláška, kdy byl v září 1938 odhlášen ze svého bydliště s poznámkou „na vojnu“. V prosinci byl ale hlášen zpět na stejné adrese, aby byl v únoru 1939 odhlášen definitivně, s poznámkou „prezenční služba Prostějov“. V říjnu 1939 po něm bylo vyhlášeno pátrání, s tím, že pohřešován byl od 15. 9. 1939. Podle pátrací relace byl 170 cm vysoký, hnědých vlasů a očí, souměrných úst, prostředně vysokého čela, vyholen, se zdravými zuby. V době zmizení byl oblečen ve světlé, letní šaty, kalhoty pumpky, hnědé punčochy, hnědé sportovní střevíce, na hlavě měl hnědou radiovku. Pátrání nechal vyhlásit Jiřího otec. Jiří měl podle něj v červnu 1939 odejít jako tramp na Rožmitálsko. 13. 9. prý ještě psal z Tábora, ale pak o sobě nedal vědět. Jeho otec uvedl jako domnělý důvod, že měl jeho syn odejít do Německa. Ten čundr, na který si Jiří vzal i „batoh, deku a věci potřebné k cestování“, ho ale zavedl přes Polsko do Francie. Tam byl v říjnu 1939 prezentován do naší armády. Jako pilotní žák prošel několika francouzskými leteckými základnami. Po pádu Francie se dostal do Afriky, ze které odplul v transportu štábního kapitána Hlobila. Do Velké Británie se dostal 16. 7. 1940. I v tuto dobu po něm ještě doma pátrali. Vydrželo jim to minimálně do března 1941.
Jiří Schwarz zatím v RAF začal cvičně létat u 56. operačně výcvikové jednotky. Dne 22. 9. 1941 jeho letoun při cvičném letu havaroval do řeky Ouse u obce Wiggenhall St. Peter. Vrak letadla i s mrtvým pilotem byly vyzvednuty po šesti dnech. Tělo Jiřího Schwarze bylo pohřbeno 2. 10. 1941 na hřbitově Sutton Bridge v hrobě 39.
Zajímavé je, že ještě rok po jeho smrti zafungoval úřední šiml, který si vzpomněl, že Jiří Schwarz dostal v jednom měsíci roku 1941 dva platy a chtěl je zpátky.

Památku Jiřího Schwarze připomíná památník padlým členům Západočeského aeroklubu v parku na náměstí Míru v Plzni a památník padlým letcům RAF na Náměstí Svobody v Praze – Dejvicích.

He was born in Pilsen on 25 May 1919 to Karl and Berta Schwarz, (maiden name Jirová). He joined the „1000 Pilots of the Republic“ programme and received a pilot license in 1938. At that time, he wanted to volunteer to join the Czechoslovak army. In 1939, his father reported him missing, but he was already on his way to France. As a training pilot, he went through several air bases but did not participate in combat. He reached Great Britain via Africa on 16 July 1940.
He began flying with the RAF in the 56th Operational Training Unit. On 22 September 1941, his plane crashed near the village of Wiggenhall St. Peter. Both the wreck and the dead pilot were recovered after six days. The body of Jiří Schwarz was buried on 2 October 1941.

The memory of Jiří Schwarz is commemorated by the Memorial to the fallen members of the West Bohemian Aeroclub in the park at Peace Square in Pilsen and the memorial to the fallen RAF fighters at Svoboda Square in Prague-Dejvíce.